Hugo Alfvén (1872-1960)

Uppenbarelsekantat

opus 31

Skriv ut
  • Tillkomstår: Uppsala, maj 1913
  • Verktyp: Flera körer och instrument
  • Textförfattare: Sammanställd ur Den Heliga Skrift av Ärkebiskop Nathan Söderblom
  • Dedikation: Till Mor
  • Uruppförande: Vid invigningen av Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden 18 maj 1913
  • Speltid: Ca. 30-40 min
  • Detaljerad speltid: C:a 30 minuter.

Instrumentering (besättning)

hp, cel, org, harm / str: 1.1.1.1.0

Soloröster/kör

Soloröster: bas och baryton
Två körer: Coro: S.A.T.B. & Semi-coro: S.S.A.T.

Exempel på tryckta utgåvor

Musikaliska Konstföreningen MK96, tryckt 1916

  • Autografen återfinns: Musik- och teaterbiblioteket

Litteraturhänvisning

Carlsson, Curt: Wilhelm Stenhammar, Ivar Widéen och Alfvéns Uppenbarelsekantat, i Alfvéniana, 1-2/09, s. 9-10, 16-17
Fogelström, Maria
Hugo Alfvéns Uppenbarelsekantat : en studie i hur tonsäLäs mer

Beskrivning av verket

1. Preludium: Andante C-dur 4/4 18 takter, Andantino tranquillo 44 takter, Tempo I 5 takter, Andante, quasi adagio c-moll 3/4 & 4/4 72 takter, Moderato F-dur 4/4, 22 takter, Lento f-moll, 21 Läs mer

Länkar

Nerladdningsbar utgåva av Preludium (för orgel) på Hugo Alfvénsällskapets hemsida


Verkkommentar

Kantaten är ett beställningsverk av Ärkebiskop Nathan Söderblom, för invigningen av den nya kyrkan i Saltsjöbaden - Uppenbarelsekyrkan.

Preludiet komponerades för orgel, men i Musikaliska KonstföLäs mer


Libretto/text

1. Vad gagn har männ´skan av all möda och hjärteoro, som hon gör sig? Alla hennes dagar äro ju fulla av plåga, och det besvär hon har är fullt av grämelse.

Jag såg förtryckta fälla tårar, och ingen Läs mer