Den förlorade sonen
- Tillkomstår: 1957
- Verktyp:
Balett / Dansverk, en akt
- Uruppförande: 27 april 1957, Kungliga Teatern, Stockholm, Hovkapellet under ledning av Herbert Sandberg
- Speltid:
40 min
Instrumentering (besättning)
4***.4*.4**4* / a-sax / 6.4.3.1 / timp, 5 perc, 2 hp / str
(3 picc, cor angl, e-flat cl, bass cl, dbn)
NB: Det är bara ett avsnitt av musiken (början av fjärde tavlan, vilken är hämtad från baletten … Läs merBergakungen) som kräver denna stora blåsarbesättning.
• Finn Rosengren har för GöteborgsOperan gjort en bearbetning för följande besättning:
3***.3*.3**.3* / 4.3.3.1 / timp, 5 perc, 2 hp / str
(3 picc, cor angl, e-flat clar, bass clar, dbn)
Se vidare under verkkommentar.
Fäll ihop
Notmaterial/stämmor återfinns
Hyresmaterial från Svensk Musik
Litteraturhänvisning
Ternhag, Gunnar: Den förlorade sonen, i Hugo Alfvén - en vägvisare. Ternhag, Gunnar & Rudén, Jan Olof (red.). Hedemora 2003: Gidlunds, s. 137-139.
Beskrivning av verket
Förspel: Långsamt f-moll 4/4 [ur Dalarapsodi] 16 takter
• Första tavlan:
Moderato C-dur 2/4 [ur Fyra låtar från Leksand] 117 takter (/:20:/12/:9:/:11:/65), fiss-moll 14 takter, Andante 4/4 [ur … Läs merDalarapsodi] 16 takter, [Moderato] a-moll 2/4 22 takter (5/:9:/16), totalt i Första tavlan 169 takter.
• Andra tavlan:
Locklåt: Fritt tempo c-moll 3 takter (/:1:/:1:/:1:/)
Sonens gånglåt på den raka vägen: fjärdedel = 84 a-moll 2/4 17 takter
Polska F-dur 42 takter [Detta avsnitt är sedan struket]
Polska a-moll 30 takter (/:4:/:6:/:4:/:6:/:6:/:4:/), Dal Segno med repriser från början till och med takt 20, sedan Coda 4 takter.
• Tredje tavlan:
Presto G-dur 2/4 [= Vallflickans dans ur Bergakungen] 86 takter [Detta avsnitt är sedan struket]
Mellanspel: Andante g-moll 6/8 [Vallflickans dans, mellandelen] 18 takter
Presto G-dur 2/4 [Vallflickans dans, forts] 86 takter (5/:48:/33) Noterat som Da capo al Fine i stämmorna
Festmarsch: Allegro maestoso C-dur 4/4 51 takter (21/:8:/22)
Polketta: Tempo di polketta G-dur 3/4 [= Roslagspolketta] 84 takter (4/16/:8:/48/:8/)
Steklåt: Allegretto A-dur 3/4 84 takter, därefter Dal segno takt 5-52
Fanfar och Drottningens polska: Allegro moderato C-dur 4/4 5 takter, Polska d-moll 3/4 52 takter. [Detta avsnitt innehåller ett dal segno och ett par inskrivna repristecken. Tydligen har det framförts något olika vid olika tillfällen. På Göteborgsoperan 1997 gjordes repris på takterna 21-36 och efter takt 52 dal segno från takt 21 till och med 52]
Polka C-dur alla breve [= Roslagsvår] 54 takter, därefter Dal segno från takt 7 till och med 38
Djävulspolska: Allegro violento g-moll 3/4 [ur Dalarapsodi] 148 takter, attacca
• Fjärde tavlan:
Più mosso a-moll alla breve [ur Bergakungen] 140 takter (i stämmorna är en del noterad som Dal segno), Andante 4/4 [ur En bygdesaga] 64 takter
• Femte tavlan:
Moderato C-dur 2/4 [ur Fyra låtar från Leksand] 72 takter
Sonens hemkomst och Finale: Andante a-moll 4/4 [ur En bygdesaga] 13 takter, fiss-moll [ur Dalarapsodi] 16 takter, Moderato C-dur 2/4 [ur Fyra låtar från Leksand] 74 takter, Polska D-dur 3/4 84 takter (/:8:/:8:/:8:/:8:/36/:2:/:2:/12), totalt 187 takter [I polskan finns också ett avsnitt som senare ströks.]
Stämmor och klaverutdrag skiljer sig åt en del avseende notationen av repriser, da capon och liknande, även ifråga om tempobeteckningarna Fäll ihop
Verkkommentar