Nyheter

2022-10-22

Storslagen pianokonsert

Laura Netzels pianokonsert var hennes största satsning inom orkestermusiken. Verkets tillkomsttid är lite oviss. Enligt samtida dokument spelades konserten, eller möjligen bara dess sista sats, 1897 i Paris och 1898 Berlin. Det handlade då om en version för två pianon. En pianokonsert med orkester nämns också bland hennes verk i Svensk musiktidning 1897.

Netzel slutförde dock inte orkesterversionen av sin konsert. Den sista satsen tar i de tillgängliga källorna tvärt slut efter 210 takter. Till det har Klas Gagge i sin edition av verket tillfogat 24 takter som fanns i skissform, men därefter bryts musikens flöde. (Den version för två pianon som spelades på konsert 1897 och 1898 har inte återfunnits.) Två förslag till avslutningar har gjorts år 2020, det ena av Peter Friis Johansson, det andra av finländaren Petteri Nieminen.
Pianostämman präglas genom hela konserten av teknisk briljans och av ett effektivt och idiomatiskt skrivsätt. Dialogen mellan solist och orkester är väl utformad. Blåsinstrumenten utnyttjas kanske inte fullt så mycket som man kunde ha trott med tanke på Netzels närhet till fransk tradition, där blåsarna ofta har en relativt självständig roll. Harpan sekunderar pianostämman på ett ovanligt sätt, framför allt i de två första satserna.

Första satsen inleds med brusande arpeggion av ett slag som sedan återkommer i hela konserten. Det avlöses snart av ett lyriskt tema, som får dominera satsen, även om dramatiska stegringar finns.

Efter första satsens e-moll kommer en Lento-sats i ett harmoniskt långväga Ass-dur, med ett mellanparti i E-dur. Även här råder en lyrisk melodik i en långspunnen cantilena, som bryts mot större dramatik och pianistiska stora gester.
I den avslutande satsen i e-moll uppträder snart det tarantella-artade tema som sedan dominerar den, mot vilket ställs några kontrasterande motiv. Den återkoppling till tidigare teman i konserten som vi kan höra i de inspelade versionerna är inte av Netzels hand utan ingår i de komplement som gjorts.

© Anders Edling, Levande musikarv


2022-06-01

Kröningsbalens hits från hovet 29 maj 1772

Här kan du lyssna till musiken och höra berättelsen om kröningen och menuetterna på Musik i Syd channel och här kan du ladda ner noterna på Levande musikarv.

I denna nya film i serien En kvart från Nygatan 6 bjuder Smålands Musikarkiv på sirliga dansgolvsfavoriter från svenskt 1770-tal: kröningsmenuetterna från 1772 med violinisterna Ida Meidell Blylod och Mårten Sundén samt cellisten Christian Berg. Förutom musiken får vi höra Mathias Boström, arkivchef för Smålands Musikarkiv, berätta historien om menuetterna.

I maj är det 250 år sedan Gustav III och drottning Sofia Magdalena kröntes i Storkyrkan i Stockholm under storstilade former. Dansmusiken från kröningsfestligheterna var naturligtvis efterfrågad och spreds runt om i landet. Från Växjö har flera av de bästa källorna bevarats.

Som tonsättare till Kröningsmenuetterna anges några av Stockholms mer framträdande musikpersonligheter våren 1772: greve von Callenberg, Eric Ferling, Francesco Uttini och Carl Stenborg. Den närmare bakgrunden till Kröningsmenuetterna är okänd. Vid tiden för kröningen 1772 var endast Uttini och Callenberg ledamöter av Kungl. Musikaliska Akademien, så det är mindre troligt att denna årsgamla institution var inblandad. En möjlig gemensam nämnare för dessa fyra kompositörer av Kröningsmenuetterna kan dock vara frimureriet.

Konserten är inspelad på Nygatan 6 den 10 maj 2022.

Tillsammans med Mårten Sundén, violinist i kammarorkestern Musica Vitae, har musikarkivet även gjort en modern notutgåva som är fritt tillgänglig via Levande musikarv.


2022-05-09

Hugo Alfvén 150 år

Ett urval av aktiviteter under jubileumsåret:
27 juni-2 juli – Båstad Kammarmusikfestival 30-årsjubilerar och lyfter Alfvén i sitt program med filmvisning, föreläsning och såklart, musik.
2 juli – Alfvéndagen vid Alfvéngården i Tibble: konsert, stipendie-, pris- och medaljutdelning.
27 augusti – körledarworkshop för 15 körledare på Kungl. Musikaliska Akademien med Alfvénmusik. Workshopen leds av professor Cecilia Rydinger.
3 september – Körsångens dag: Körförbundet uppmanar körer i Sverige att sjunga en Alfvénsång samtidigt kl. 12.00.
13-14 oktober – Institutionen för musikvetenskap vid Uppsala universitet planerar en seminarieserie om Hugo Alfvén.
15 oktober – Konsert i Uppsala universitets aula med Akademiska kapellet, Allmänna Sången, La Cappella, Orphei Drängar, Uppsala Akademiska Kammarkör, Uppsala Blåsarsymfoniker och Uppsala University Jazz Orchestra.
17-23 oktober – Lund Choral International Festival uppmärksammar Alfvéns körmusik i medverkan av bland andra Orphei Drängar.
19 november – Sing along Alfvénkonsert med Radiokören under Cecilia Rydinger på Berwaldhallen i Stockholm.
1 och 3 december – Malmö Symfoniorkester under Patrik Ringborg spelar bland annat Alfvéns Bergakungen.

Samtliga aktiviteter listas i Kungl. Musikaliska Akademiens kalendarium och uppdateras löpande.


2022-05-09

Birger Jarl och Mechtild 4-6 juni

4-6 juni 2022 - Stockholm Early Music Festival i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien.

 Den fascinerande historian om den danska prinsessan Mechtilds giftermål med Birger Jarl, enligt Erikskrönikan Stockholms grundare, står i fokus.

I denna nedkortade iscensättning utgör divertissemanget Æglé, en "opera i operan" huvuddelen. Här skiftar Birger Jarl och Mechtild sina karaktärer till mytologiska varelser, som i ett rollspel.

I rollerna: Thomas Volle, Helena Schuback och Minna Nyberg, dansare, vokalensemblen VoNo, ensemble Orfeus Barock under ledning av Mark Tatlow och regi av Patrik Sörling.

Ett unikt tillfälle att upptäcka svensk barockopera och en smygstart för en ny Nationell scen för tidig musik!

Läs mer och boka biljetter här!


2022-04-08

Klingande akademi om Roman

Klingande Akademi – Roman
Konsert och samtal

Tisdagen den 3 maj arrangerar Kungl. Musikaliska Akademien en Klingande Akademi om J.H. Roman i Riddarhuset med Dan Laurin och Anna Paradiso Laurin, aktuella med bl.a. prisbelönt inspelning på BIS av Golovinmusiken. Evenemanget äger rum på Riddarhuset i Stockholm.

Medverkande:

Dan Laurin, blockflöjter
Anna Paradiso Laurin, cembalo
Henrik Frendin, viola
Mats Olofsson, cello

Mattias Lundberg, musikforskare

Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare vid Kungl. Musikaliska Akademien inleder programmet.

Fri entré – ingen föranmälan, dock begränsat antal platser.

Riddarhusets festvåning erbjuder ett härligt utbud av dryck och smörrebröd i samband med konserten.